fredag, april 28, 2006

Prata först, tänka sen

Jag blev så arg idag. Åkte bil hem med två arbetskamrater. Vi pratade om vården. Eller snarare hon pratade. Hon som är blond, supersminkad, 22 år och uppvuxen i en skyddad verkstad. Ja, jag har förutfattade meningar - om henne! Hon har själv mycket åsikter om andra människor och pratar gärna högt och ljudligt om vad hon tycker utan att varken tänka sig för eller ta hänsyn till andra. Brukar inte bry mig eftersom hon är rätt oförarglig, men idag trampade hon mig på tårna. Hon hävdade att man så fort man fått en diagnos om en svår sjukdom direkt är inne i vårdsystemet. Du har fel sa jag. Nej, det har jag inte sa hon, jag vet! Och ändå vet hon att pappa dog i cancer nyligen. Då brast det. Hon skämdes och var tyst resten av resan. Nästan iallafall utom när hon hade åsikter om barnuppfostran precis innan hon gick av. Tur för henne att hon gick av där hon gjorde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hua...

ps. En hemlis. Jag har också fördomar...

Anonym sa...

Å det känns som det var så länge sedan jag skrev något här hos dig.
Förstår att du vart förbannad!

kram