onsdag, november 29, 2006

Känslig

Jag är i USA i veckan. Sitter just nu på 17:e våningen på ett hotell mitt i Seattle och tittar ut över skyskrapor och shoppinggator fulla med juldekorationer och belysning. I fjärran hörs en polissiren och solen börjar sjunka bakom de höga byggnaderna. Snart kommer det vara mörkt. Jag har känt mig förvånansvärt väl till mods sedan jag kom hit, men har just nu en liten dipp. I bland flyter allt bara på och går av sig själv. Man är på bra humör, man gör bra ifrån sig och man är social. Sedan behövs det så lite för mig för att allt ska vända. Jag tar saker otroligt personligt och har svårt att låta det rinna av mig. Det kan vara en kommentar, en situation som känns obekväm eller en oväntad uppgift som man känner att man inte riktigt behärskar. Idag var det en av mina kollegor som kommenterade hur jag sa en sak inför kunderna. Hon tyckte inte att det lät bra och tog mig åt sidan. Även fast jag vet att hon är speciell och en person som många gånger säger konstiga saker till folk kan jag inte låta det rinna av mig utan ältar det i mitt huvud hela tiden. Tror plötsligt att alla tycker att jag är oproffesionell. Det är ju egentligen inget att bry sig om, och det är sånt man får at i arbetslivet. Man kan inte alltid ha samma uppfattning om hur saker ska göras som alla andra. Men jag får väl älta detta en stund till så går det nog över om en stund.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här har du en till! Jag ältar småsaker till förbannelse. Men jag några frågor jag försöker ställa mig i dessa situationer (fungerar inte alltid men ibland):

1. Vilka är bevisen för att tanken är sann?
2. Vilka bevis finns för motsatsen?
3. Vad är det värsta som kan hända?
4. Överlever jag det?
5. Vad är det bästa som kan hända?
6. Vad är det mest realistiska?
7. Vilket resultat har min automatiska tanke?
8. Vad skulle resultatet bli om jag tänkte annorlunda?
9. Vad skulle jag säga till XXXXX (god väns namn) om hon/ han var i den situationen?
10. Hur skulle ett mer förnuftigt sätt att se på situationen vara?
11. Vad skall jag göra nu?

Stor kram! Och snart ses vi!