måndag, augusti 07, 2006

Tillbaka till verkligheten

Så var man tillbaka efter en otroligt varm och skön sommar som fortfarande håller i sig. Två veckors semester blev det bara. Jag är rastlös, hyfsat till freds men samtidigt nedstämd. På kvällarna kommer tankarna. Det är så ofattbart att pappa är borta. Han känns fortfarande så levande. Jag tänker på honom varje dag och ibland knyter det sig i magtrakten. På kvällarna kommer också tårarna. Det är som om jag tampas med demonerna. Jag försöker leva mitt liv, leva i nuet och inte tänka så mycket. Men sorgen finns i bakgrunden och trycker på. Jag tänker mycket på livet. vad konstigt det är. Allt som människor lgger ner tid på och oroar sig för ett helt liv och sen dör man ändå bara. Det är inte som att man få ett längre liv om man lyckas samla på sig en massa kunskap eller en gedigen CV. Jo, självklart om man gör något man verkligen mår bra av, men hur många jobbar med något de verkligen tycker om. Man borde stanna upp och fundera på livet verkligen är på riktigt och verkligen förvalta det med omsorg. Jag tänker mycket på sånt där.

4 kommentarer:

annaochheidi sa...

Hej..
ja man får verkligen ett annat perspektiv på livet, när man verkligen inser att det är ändligt. Man har ju alltid vetat att ja, alla dör, men när någon väldigt nära går bort, då FÖRSTÅR man det verkligen. Därigenom ändras ens värderingar och attityder till livet också... om det ändå ska ta slut, och när det tar slut vet vi inget om, jag kanske har bara något år kvar i livet, eller 50 år.. hur ska man isf leva, vad ska man lägga energi o tid på? Relationer som är destruktiva? Nej. Slita häcken av sig så att man har knappt tid för vänner o familj för att göra karriär o ha råd med en plasmatv o bli utbränd på kuppen? Nej.
Försöka leva en dag i taget, vara tacksam för det man har, inte ta någonting för givet, försöka leva så att om man lever sin sista dag i livet så gör man det med värdighet o med vetskapen att jag levde så gott jag kunde och jag har försökt behandla andra människor som jag vill bli behandlad själv. Ja..

/Anna

annaochheidi sa...

....det här blev så långt att jag lägger upp det på min egen blogg :-)

Anna

Anonym sa...

Jag funderar också mycket på livet. Vet bara inte hur jag skall förvalta det jag har...

Saknar dig med. Vill så gärna träffas och prata! Tack för grattiset på MSN :).

Kram!

Anonym sa...

Å jag vet vad du pratar om! Försöker verkligen få detta livet att funka, vill att det ska bli bra...

Kram