torsdag, september 28, 2006

Alkohol

Det är läskigt med alkohol. Jag har sett baksidan. Jag vet hur alkohol kan förstöra, förändra och slå en människas liv i spillror. Jag har själv upplevt att bli bortvald i förmån för en flaska vodka. Jag har upplevt hur en av de människor jag älskade mest varit beredd att offra mig för att få den sista klunken ur flaskan.
Det visar hur alkoholen tar en människas kropp och liv i sitt våld för att inte släppa taget.

Jag är inte nykterist. Det händer att jag dricker för mycket. Jag kan längta efter en öl eller tömma en (eller fler) bag in box med vänner. Men jag är oerhört medveten om hur jag dricker. Jag dricker av princip ALDRIG ensam eller när jag är ledsen. Jag undviker att dricka flera dagar i rad. Men framförallt så vet jag att jag har gener som gör att jag ska vara väldigt försiktig med hur jag dricker, hur ofta och hur mycket.

Jag har flera i min omgivning som har ett osunt förhållande till alkohol. I bland kan jag vara överkänslig. I bland har jag all rätt att vara det. Det händer att jag inte lever som jag lär. Men rädslan för att någon i min omgivning ska hamna i det helvete som jag varit och vänt i och kanske ta mig med sig ner igen gör mig livrädd.

En av de personer jag älskade mest i välden dog av sviterna efter ett alldeles för långt alkoholmissbruk trots att han inte druckit en droppe under flera år. De skadorna som han hade orsakat sig själv kunde aldrig läka. Minnen av tiden då alkoholen hade min pappas kropp i sitt våld bleknar dag för dag. Jag sa på pappas dödsbädd att allt är förlåtet, och det menade jag. Men de spåren som utgången av det hela satt min själ kommer aldrig försvinna. Den här saknaden som jag bär på och som är ett konkret bevis för att alkohol i förlängningen kan döda en människa, kommer finnas i mig så länge jag lever.

5 kommentarer:

Anonym sa...

JAadu Pia ! Du har så rätt mer behöver jag inte skriva! *snyft*

skickar en stor *kram'

Anonym sa...

Bra skrivet... har ju själv haft samma erfarenheter i livet, detta har gjort att jag håller en ganska låg profil när det gäller att "kröka" till, vet hur skiten kan förstöra.
Jag gillar att ta ett, två eller fler glas vin med "glada" vänner, för alkohol är ingen bra kombination med "lessenhet".

Kram gumman

vuxetbarn sa...

ni fick iallafall en tid som var fri från alkoholen...jag önskar jag kan få det också, så man kan få saker sagt som inte är bort glömda när man vaknar ur ruset morgonen efter.

Anonym sa...

Så kloka ord.

annaochheidi sa...

Du skriver exakt mina tankar.
Anna