tisdag, oktober 17, 2006

Reflektion

Jag kan inte tycka att regeringens budgetförslag är bra trots att jag hör till den kategorin som gynnas av förslaget. De som redan har det bra får det bättre och de som har det dåligt får det sämre.

Visst är det bra att de försöker göra något åt arbetslösheten som är alldeles för hög och det finns en massa människor som utnyttjar systemen och bidragen. Men de glömde nåt, eller snarare sket i det. Nämligen de personer som skulle ge vad som helst för att få jobba men som tex är invandrare eller för gamla för att få ett jobb. Kanske låter osannolikt för en del. Regeringen har ju lovat sänkt arbetsgivaravgift om man anställer en långtidsarbetslös eller sjukskriven. My as!

Är man närmare 50 och får sparken är det snudd på omöjligt att få ett nytt jobb. Jag har många exempel på det. Det kommer inga sänkta arbetsgivaravgifter i världen ändra på. Det är jag hyfsat säker på. Dessa människor har många gånger 15 år kvar till pension och har jobbat hårt hela sina liv. Många av dessa, naturligtvis inte alla, skulle ge vad som helst för ett jobb men ratas till förmån för yngre människor när de söker nya jobb. Har ett ganska bra exempel på en välutbildad person runt 50 som blev nekad jobb pga av sin ålder. När personen till sist sökte städjobb blev personen kallad överkvalificerad. Ganska hopplöst, men så ser verkligheten ut för många.

Vad ska de göra och hur ska de försöja sig med det nya budgetförslaget? Det är så lätt att tänka på sig själv så länge man har det bra och så länge ens nära och kära har det bra. Arbetslöshet kan faktiskt drabba alla. Men tycker man fortfarande att den bästa lösningen är att sänka bidrag för arbetslösa om ens mamma eller pappa skulle bli arbetslös, eller om man själv skulle bli det? Det finns faktiskt en stor grupp människor som vill jobba men som inte får chansen. Självklart ska man premiera arbete framför bidrag, men jag tycker att det är läskigt med ett samhälle som lämnar vissa grupper utanför. Jag är inte för den typen av samhälle även om jag själv får mer pengar i plånboken till följd av det här förslaget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Pia. Du är en klok människa du.

Anonym sa...

Håller absolut med dig! Grymt bra skrivet...

annaochheidi sa...

kunde inte sagt det bättre själv =)