söndag, oktober 22, 2006

Roligt uppdrag

I går gjorde jag något som var riktigt kul. Jag och en av mina kompisar "homestylade" min brors etta på 32 kvadrat. Han ska sälja och har varken lagt ner tid eller hjärta på att inreda sitt hem. Alla som kollat på lägenheter vet ju att det första intrycket är superviktigt även om det känns lite fuskigt. Eftersom inredning är ett av mina största intressen så var det med stor entusiasm jag tog mig ann uppdraget.

Vi hade en hyfsat liten budget så det gällde att handla smart och verkligen ta till vara på de möjligheter som redan fanns i lägenheten. Badrummet har en grön färg och har inte renoverats sen -59 så det var bara att göra det bästa av den inte så snygga gröna färgen. Vi köpte handukar som gick i vitt, brunt och som också plockade den gröna fägen på kaklet. Vi köpte också en tvålpump i grönt, ett nytt vitt duschdraperi och en brun badrumsmatta. På hyllan ovanför handfatet placerade vi små värmeljushållare i olika gröna nyanser. I hallen som är lila satte vi upp en hylla i mörkt trä och ska placera en vas med färska blommor till visningen.

I rummet stod en mörkgrön soffa, ett litet "Lack"-bord i björk från IKEA, ett fint slagbord i trä och två mörka mörka "Gilbert"-stolar från Ikea. Rummet inhöll också en bokhylla i samma mörka trä som stolarna. Vi köpte två bruna och en vit blomkruka till fönstret som vi ska köpa gröna växter till, hängde upp två mörkbruna gardinvepor i fönstret och på bordet la vi en medaljongmönstrad löpare i två olika bruna nyanser. Till soffan köpte vi mönstrade kuddar som lyfte upp det gröna från soffan. Bordet ska vi ta bort och ta dit ett bord som mamma har hemma istället som passar bättre med de övrika träslagen i lägenheten. Bokhyllan plockade vi ur och placerade några få böcker, några små ljus och jag ska ta med mig några fina detaljer hemifrån som kommer göra susen.

Min bror målade under tiden om sin loftsäng i furu till vitt och hade dagen innan lämnat i luckorna i köket och lagt nytt golv. Köket kommer bli jättefint med krukväxter i de nya krukorna vi köpte till fönstret i köket och lite färska kryddor.

Jag vill jobba med sånt här, det är så himla kul!

Ska lägga ut en bild på resultatet sen när vi är helt klara!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill oxå jobba med sånt! Synd bara att resten av Stockholms befolkning i vår ålder oxå har det som dröm...

Anonym sa...

Jag med jag med...
Låter som ni jorde ett kanonjobb.
Kram

Anonym sa...

Jag med jag med...
Låter som ni jorde ett kanonjobb.
Kram

Anonym sa...

Jag med jag med...
Låter som ni jorde ett kanonjobb.
Kram

Anonym sa...

Hoppsan vad vart detta... Stammar tydligen!

Anonym sa...

Läckert! Bilder önskas nu!