måndag, juli 02, 2007

New York

Kar vid forsta ogonkastet.
NY ar verkligen en stad jag skulle kunna tanka mig att bo i. Vi har varit har mindre an ett dygn och har sakert gatt i ca 8 timmar idag. Staden ar gigantiskt och det finns verkligen hur mycket som helst att se. NY ar valdigt annorlunda jamfort med de andra Amerikanska stader jag varit i tidigare. En helt annan atmosfar - precis som alla sa till oss innan vi akte hit.

Jetlaggade borjade vi dagen klockan 6.30 och gick da ut pa strovtag i en mycket stilla storstad. Eftsersom det var sondag var vi nastan ensamma pa stadens gator. Vi avslutade var rundvandrig med att kopa med oss frukost hem och tog sedan det lugnt i ytterligare ett par timmar innan vi gav oss ut.

Vi tog 6e Avenyn soder ut och tills vi befann oss i Soho. Eftersom det ar sondag oppnade affarerna 12 sa vi fortsatte Broadway fram anda ner till finansdistriktet. Jag var helt facinerad av alla hoga byggnader och gick runt med min kamera som en riktig turist. Nar vi anda var i kvarteren besokte vi ocksa Ground Zero. Det var en marklig kansla att forsoka forestalla sig att det en gang statt tva torn pa platsen.

Nar vi gatt en promenad langs vattnet kande jag att jag var ordentligt trott i fotterna sa da borjade vi var vandring tillbaka. Vi stannade och at lunch pa en deli, och gick sedan hemmat och stannade for att titta i nagra affarer pa vagen. Efter att vi duschat och vilat oss en stund gick vi ut igen pa jakt efter Apple Store i Soho. Har nog aldrig sett sa manga manniskor pa en gang i en och samma affar. Satte mig pa en bank och lat Johannes ta sin tid och ga runt och titta.

Trott i fotterna efter en lang dags vandrig och letande efter ett bra stalle att ata pa hittade vi antligen en asiatisk reaturang som fick bli var utfodring for kvallen.
Det blev en valdigt bra avslutning pa en fantastik forsta dag i en fantastisk stad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det en ascool stad, jag älskar den oxå! Förstod att du skulle bli förälskad i den! Hoppades att få se några rader här ifrån dig och höra hur ni hade det - kul! Ha så jättejättemysigt och hälsa J! Puss

Anonym sa...

Hej vännen!
Åh vad coolt det låter, man kan ju knappt föreställa sig hur jäkla stort det är där när man inte varit där men ju mer man hör om NY ju mer vill jag dit.

Hoppas lägenheten är bra och att ni får 2 underbara veckor. Själv sitter jag på kontoret i lilla lilla Stockholm och snart ut på lunch på ett litet litet lunch hak :-)

Ha det så bra så hörs vi
Puss och hälsa din make!

Monica sa...

ha det så jättebra :-)
kram Monica

Anonym sa...

Jag visste att det var en stad i er smak, jag älskar N.Y!!
Ni kommer att få två fantastiska veckor, det är jag övertygad om!
Ta hand om varandra o NJUT!! Puss till er båda från oss tre!