söndag, januari 22, 2006

Begravning

I fredags hade vi begravning för pappa. Det var jättefint. Vi hade valt en vit enkel kista och hade bara placerat tre ljuslyktor och tre röda rosor ovan på. Pappas vän BM hade skickat en jättefin bukett som låg vid sidan om kistan, men det var allt. Vi kom i sista minuten till kapellet och de flesta var redan där. Blev ett hastigt hälsande på alla. Det var många som kom. Både några av mina vänner och de flesta av min brors vänner var där. Släkten var så klart där, farmor, min faster, kusinerna och alla pappas kusiner. Pappas nya vänner kom också men även några av hans gamla. M och P kusinerna från mammas sida var också där och mamma och hennes sambo. Jag önskar att pappa vetat och känt hur många som älskade och brydde sig om honom i hans ensamma stunder. Det blev i allafall en ganska skön bekräftelse för mig.

Det blev en fin cermoni och officianten pratade om allt vi bett honom prata om och gjorde det väldigt bra. Han läste ochså en dikt som jag skrivit och spelade en låt som Johan skrivit till pappa och som vi spelat i tillsammans på cd i förväg. Vi spelade också "Sommarkort" med Cornelis och "Se dig om" med lars Winnerbäck som sita låt. Det blev fint. Det konstiga var att jag inte fick fram några tårar under hela cermonin. Jag grät men tårarna stannade bakom ögonlocken. Inte ens när jag skulle ta avsked vi kistan kom några tårar. Jag var så ledsen, men det liksom fastnade. Jag har ju gråtit så mycket redan, men det var någor annat. Jag kände att jag förberett mig på att det skulle vara så fruktansvärt. Det var inte fruktansvärt, det var vackert. Livet utan pappa är fruktansvärt, men cermonin var bara vacker.

Efter åkte vi hem till mamma och åt lunch med vännerna som inte skulle tillbaks till jobbet. Släkten åkte hem till farmor. Det var skönt att samlas en stund efter. Jag måste faktiskt säga att jag kände mig glad efteråt och det var skönt att få skratta. På eftermiddagen gick jag och mamma och shoppade lite och sedan gick jag och J och tog en öl med några av mina kompisar. Senare mötte vi upp min bror och hans kompisar och käkade middag på Helene's och sedan vidare till Mellow. Det var en rolig kväll och skön avslutning på en konstig dag.

Inga kommentarer: