lördag, januari 28, 2006

Bra?

Vad ska man svara när folk frågar, "hur är det?", "hur läget?" eller "hur mår du?"... Pappa svarade alltid "Som vanligt" på den frågan när det varken var bättre eller sämre än vanligt. Jag blev irriterad på att han aldrig kunde säga att det var bra eftersom jag ändå visste att det inte var "bra" i den bemärkelsen att allt var toppen. Det sista året var han ändå bättre på att säga att det faktiskt var bra eftersom han faktiskt tyckte att det var det ända till han blev sjuk i cancer. Jag tycker fortfarnade att det är svårt att säga till folk att det är bra när det frågar hur man mår. Det är ju inte bra, men vissa dagar är bättre än andra och många dagar är faktiskt nästan bra. Fast folk vet ju hur läget är och om jag svarar "bra" betyder det ju inte att folk tror att det nu är ett konstant läge och att de skulle tycka att det vore konstigt om jag skulle svara att det inte var något vidare nästa gång det frågar. Eller? Jag föredrar att säga att det är bra istället för att alltid svara "bra efter omständigheterna" vilket egentligen är sanningen. Idag mår jag ju faktiskt ganska bra och då måste jag ju kunna tillåta mig själv att säga det på samma sätt som jag måste kunna säga att det "känns sådär" eller "inget vidare" om det är så utan att känna mig tjatig eller som om jag ältar. Jag skulle inte säga att jag är olycklig, men inte heller lycklig. Jag är väl helt enkelt en hyfsat lycklig person som precis som min bror har en ganska melankolisk konstant grundkänsla i kroppen som jag alltid haft, men som oftare känner mig lycklig än olycklig. Dessutom har jag nu också sorg vilket jag inte hade innan vilket gör att jag är en hyfsat lycklig, ibland melankolisk person med sorg som oftast är glad. Herregud vilken konstig människa jag är.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ingen konstig människa alls vännen! Tvärtom. En underbar människa och vän! Om du mår bra ena dagen och dåligt den andra är det ingent konstigt alls. Jag tror att när folk frågar hur du mår, tänker man "hur är det idag, trots omständigheterna" Svaren från dig kommer att variera från dag till dag, såklart. Men det dagar du mår "bra" så tillåt dig att göra det - det är du värd! Och du är aldrig tjatig! Många kramar

Anonym sa...

Ramlade in på din blogg via Cancerfonden... Åhhh, om du bara visste hur lika vi känner, du som i din blogg skriver att alla känner olika... Min pappa är sjuk i hjärntumör, fick reda på detta i slutet av september. Pappa finns fortfarande kvar, fysiskt, och vistas på ett sjukhem för senildementa (!!!) sedan två månader... Döden kommer närmare och närmare och det är skrämmande att se hur en fullt frisk, aktiv man på 69 år kan förändras på 4 månader... Detta blir den hittills största sorgen i mitt liv!!!

Tänker på dig och din bror...

Kramar/ Carina

Pia sa...

Carina, om du läser här igen så vill jag bara säga att jag är glad att du tog dig tid att läsa min blogg och att jag hoppas att det jag skrivit kan få dig att känna dig mindre ensam i det du går igenom. Att önska dig lycka till i det här läget är kanske märkligt, men jag gör det ändå. Jag tänker på - och känner med dig!

Kram Pia

Anonym sa...

Jag läste vad du skrivit och satt och funderade vad jag skulle skriva och när jag öppnade kommentarerna hade Jennie skrivit precis det jag tänkte. Du måste absolut tillåta dig själv att må bra ibland. Alla vi som älskar dig vet precis hur du har det och det är så skönt att du ibland kan säga att du faktiskt mår bra utan att vi tror att "sådärja nu är allt bra igen". Hoppas att du förstår hur jag menar.
Kram

Anonym sa...

Detta är ju läskigt hur du skriver hur du mår!
det kunde jo varit jag
precis som du skriver tänker jeg!