tisdag, mars 07, 2006

Prestationsångest

Vi pratade om prestationsångest. Hon har det och jag har det. En känsla av att alltid vilja vara duktig och inte göra folk besvikna. Att säga ja till saker man egentligen inte orkar eller vill. Om jag inte gör det jag ska känner jag mig dålig och lat. Tror att jag missar chanser att visa mig duktig. Har ett måste som hänger över mig. Något som jag hade kunnat säga nej till från början vilket jag inte gjorde. Nu måste jag göra det eller så måste jag backa ur. Men då kommer jag få dåligt samvete. Gör jag det kan det bli jättebra eller så kommer jag undra varför jag inte tänkte på mig själv och struntade i det. Det vet jag inte förrän efteråt. Hur ska man kunna göra rätt val, och vad är rätt?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Pysen, tror inte att man alltid gör rätt val i livet men på något sätt brukar även ens dåliga val leda en in på rätt väg till slut...
Tycker så mycket om dig o att läsa det du tänker o skriver om, hoppas att du kommer att fortsätta dela med dig av dina tankar! Längtar tills vi ska ses imorgon.
Kram

Anonym sa...

Känns som om jag skrev det där...

Anonym sa...

Vet vad du pratar om. Jag vill alltid göra perfekt ifrån mig, vill att alla ska tycka att jag är duktig. Har svårt att säga nej, ibland tar man på sig för mycket bara för att man vill vara bra och omtyckt...
Nu pratar vi inte om våran "affär"!
Kram