söndag, februari 26, 2006

Mardrömmar

Under många år har jag lidit av mardrömmar på nätterna. De kommer och går, men de kommer nästan varje natt. Det är verkligen och konstiga drömmar. Som att väggen i rummet rasar, att jag har hål i håret eller att det är spindlar i sängen. Oftast vaknar jag med ett ryck och det tar alltid ca 30 sekunder innan jag fattar att jag drömt. Detta innebär att jag skräckslagen väcker min sambo och dillar de mest underliga sakerna. En gång drömde jag att huset höll på att rasa och sprang ut i trappuppgången i bara trosor och försökte trycka upp hissen. När jag vaknar till kommer jag oftast inte i håg vad jag drömt, men jag är fullt medveten om det jag gjort. Jag gör det i ett förvirrat och nyvaket tillstånd liksom. Det är läskigt och ibland är jag livrädd för att somna för att jag vet att det kommer hända, men inte vad.

1 kommentar:

Anonym sa...

I flera år hade jag också mardrömmar. Ibland kunde jag drömma att jag vaknade men inte kunde röra mig eller få fram ett ljud, såg hela mitt rum i mörkret... sen vaknar man med hjärtklappning.
Nu för tiden drömmer jag mest helt sjuka drömmar med mycket detaljer och det dyker upp människor jag inte tänkt på på typ 30 år...